خانه تکانی
#روزنگار_کوثرنت
#روز_خانه_تکانی
سلام.
سال گذشته نزدیک عید یک پیامک از طرف خواهرم رسید حاوی این مطلب:
واقعا؟! راستشو بگین. کی اولین بار گفت بیاین شب عید همه مون خونه هامونو تمیز کنیم؟ مگر دستم بهش نرسه. انقدر شستم که دارم از پا می افتم.
سنت قشنگ خانه تکانی هر سال این موقع شروع میشه. شاید شما هم تا الان شروع کرده باشید یا شاید تمام شده باشد. شاید هم مثل من گذاشته اید برای روز های آخر؟
خانه تکانی واقعا سخته ولی خوب اگر بلد باشیم چکارکنیم خیلی راحت میشه. برای همین قصد دارم توی این پست راهکار هایی روبرای غول بزرگ خانه تکانی بهتون ارائه بدم. ان شاء الله توی این روز ها مفید واقع بشه.
برنامه نویس های کامپیوتری برای نوشتن برنامه ها شون اول از همه یک الگوریتم طراحی میکنند و بر طبق اون الگوریتم کار ها رو تقسیم میکنند وبلوک بلوک به اتمام میرسونند .بعد از اون این تکه های برنامه والگوریتم های کوچک را به هم مرتبط میکنند تا کار تمام شود.
هیچ وقت یک برنامه نویس نمیشینه همه ی برنامه روبرای هزار بار بنویسه.بلکه اون بلوک برنامه را که از قبل الگوریتم آنرا طراحی کرده و برنامه اش را نوشته، همون رو تغییر میده ودر برنامه ی بزرگتر خودش اصطلاحا مچ میکنه.
اگر برای هر کاری شما هم این رویه رو در پیش بگیرید موفق خواهید بود. یعنی چی؟ توضیح میدم براتون.
1-الگوریتم خانه تکانی خودتان را طراحی کنید:
یعنی برنامه ریزی کنید که کار رو از کجا شروع کنید وبه کجا ختم کنید. و این برنامه رویاد داشت کنید. بعد از اون مشخص کنید هر قسمت از خانه باید چه کار هایی رو انجام بدید و یاد داشت کنید. مثلا باید برای لباس های اضافه بقچه ی آماده تهیه کنم.
با این کار شما از سر درگمی خارج میشوید ودقیقا میدانید باید چکار کنید. بعد از آن، کار هایتان را رتبه بندی کنید. یعنی مشخص کنید کدام را باید زودتر وکدام را دیر تر به پایان برسانید.
مثلا مرتب کردن کمد دیواری را میتوانید ابتدا شروع کنید ولی مطئنا تمیز کردن دکور و شیشه ها از الان بی فایده است.خاک دوباره آنها را کثیف میکند.
2 - شروع به برنامه نویسی و پیاده سازی الگوریتم کنید.
یعنی همان طورکه معین نموده اید کار ها را یکی یکی انجام دهید و به اتمام برسانید. اینجا تمام کردن هر کار وپرداختن به کار دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است. چون اگر یک کار را نصفه نیمه رها کنید بعدا فراموش میکنید آنرا به پایان برسانید.
3- قطعه برنامه های خودتان را که از قبل آماده کرده اید درکنار هم مچ کنید.
حالا شاید دیر باشد ولی از این به بعد همیشه همین طورکار هایتان را پیش ببرید وهیچ گاه اجازه ندهید خانه انقدر کثیف شود که یک خانه تکانی حسابی لازم باشد. بلکه همیشه آن کار های کوچک خودتان را انجام دهید تا در مواقعی این چنینی تکه های برنامه ی شما تقریبا آماده باشد.
مثلا هر چند وقت یکبار سرویس های بهداشتی را به صورت کامل بشویید تا انقدرکثیف نشودکه لازم باشد ساعت ها برای تمیز کردن آن وقت صرف کنید.
4 – روز های آخر برنامه ی خودتان را یک بار امتحان کنید
یعنی یک بار مرورکنید که آیا کاری باقی مانده یا نه؟ سعی کنید تا دو روز مانده به عید همه ی کار های خودتان را به اتمام برسانید و آن دو روز باقی مانده را به تزیین سفره ی عید و همچنین آماده کردن دعاهای مخصوصی که با زعفران وگلاب مینویسید صرف کنید.
در این میان چند اصل مهم را فراموش نکنید:
اول اینکه خیلی خودتان را خسته نکنید. اصرار به این نداشته باشید که همه چیز و همه کار را خودتان انجام دهید. مادر سالم عید بهتری را برای فرزندانش رقم میزند تامادری که انقدر کار کرده که مریض شده است.
بنا بر این درکارها از افراد خانواده کمک بگیرید و یا از افرادی که این شغل را دارند بخواهید شما را کمک کنند.
البته اینجا به این نکته مهم توجه کنید: کسی که مجبور است برای گذران زندگی منازل دیگران را تمیز کند هم دارای کرامت انسانی است. با او نا مهربان و سخت گیرنباشید . گاهی وقت ها شاید شما کار خاصی هم نداشته باشید ولی اگر امکانات مالی به شما اجازه میدهد از این افراد استفاده کنید تا در شب عید کمکی هرچندکم به این عزیزان شود.
دوم اینکه حتی الامکان سعی کنید از کار های تکراری بپرهیزید تا به همه ی کار ها برسید.
مثلا اگر کمد لباس را مرتب کردید فردا با شلختگی تمام دوباره آنرا کن فیکون نکنید. حد اقل تا اتمام عید آن را مرتب نگه دارید.
سوم و مهم تر از همه اینکه وسواس را برای همیشه کنار بگذارید. شستن و تمیز کردن به اندازه خوب است ولی زیاده روی در این کار اسراف در وقت و هزینه ها و حرام است.
چهارم اینکه ایمنی را در هر زمان مد نظر قرار دهید . شب عید خانواده ی شما به شما احتیاج دارند. با دست و پای شکسته یا سینه ای که از مواد شوینده ی قوی خراب شده عید شما و خانواده خراب می شود.
امیدوارم عید پر برکتی داشته باشید و خونه تکونی به شما خوش بگذره.